Overvloed aan water en gebrekkig internet - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Thom Strien - WaarBenJij.nu Overvloed aan water en gebrekkig internet - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Thom Strien - WaarBenJij.nu

Overvloed aan water en gebrekkig internet

Door: Thom

Blijf op de hoogte en volg Thom

28 December 2013 | Zambia, Livingstone

Inmiddels zijn we weer twee weken verder (ongeveer) na het vorige reisverslag en de belangrijkste reden is dat het hier toch langzaamaan regentijd begint te worden. Afgelopen twee weken heeft wel enkele stevige regen- en onweersbuien gekend, met name eentje die ervoor gezorgd heeft dat de WiFi-router de geest gegeven heeft. Kennedy heeft wel druk achter alles aangebeld omdat hij er ook alles behalve gelukkig mee was (waar betaalt hij anders voor?), maar het zou geregeld worden. Een nieuwe router komt eraan, vanuit Lusaka. Zo'n 500 km verderop. Op zijn Afrikaans. Dat gaat dus nog wel n week duren..

Afgelopen twee weken zijn toch wel weer goed gevuld geweest met onder andere natuurlijk het werken in de clinic in Dambwa, een van de townships van Livingstone. Op dit moment ben ik vooral bezig geweest met OPD-patienten, zegmaar de ' normale' patienten met alledaagse klachten. Dat gaat rustig op zijn gemak door en is verder ook niet zo schokkend. Het beleid is bij het gros van de patienten wel hetzelfde: pijnstilling, antibiotica en over ee npaar dage nweer terug als het niet verbeterd is. Wat dat betreft strooien ze hier met antibiotica alsof het snoepjes zijn. Maken we ons in Nederland toch druk over resistentie, hier maken ze zich meer druk over het risico dat het een infectie kan zijn en doen ze op de gok maar antibiotica, want testen zit er niet echt in. Overigens ben ik anderhalve week geleden ook een dag of twee mee geweest met de ART-patienten, degenen met hiv die anti-retrovirale middelen gebruiken. Het is uiteindelijk wel schokkend om te zien hoeveel mensen bij die kliniek langs komen. Meestal zijn er op een dag zo'n 40 OPD-patienten, maar die ART-patienten is minstens de helft ervan, zo niet meer. Het meest bleef me nog een man bij die net zo lang is als ik, maar die letterlijk met zijn gewicht twee keer in mij past ..

Afgelopen donderdag heb ik in een andere clinic in het Maramba-district een nachtdienst meegelopen samen met Ben, een van de nurses daar die ik via de andere vrijwilligers ook ken. Het zou zijn laatste dienst hier zijn voordat hi jnaar Lusaka zou vertrekken, dus daarom zijn Isabelle, Sanne en ik met m meegegaan en ik ben de hele nacht gebleven. Een spoedgeval weggebracht naar het Livingstone General, die totaal unresponsive binnenkwam en niks meer kon doen en nergens op reageerde. Geen risico mee genomen en maar gewoon ingestuurd, met de ambulance meegereden en op laten nemen. Verder wel rustig geweest, ook drie bevallingen gezien en hoe vredelievend het in Nederland gaat, zo worden de vrouwen hier zowat behandeld als vee. Durante partu wordt tegen ze geschreeuwd als het kind niet komt en ze niet hard genoeg persen (volgens de nurses) en krijgen ze wat klappen op hun bovenbenen. Vriendelijkheid is een vreemd woord in de labour ward..

Natuurlijk is er ook afgelopen twee weken genoeg tijd geweest voor ontspanning en voor het vieren van kerst. Anderhalve week geleden ben ik nog gaan raften op de Zambezi en morgen gaan we weer, omdat het gewoon zo gaaf is! Woest kolkende rapids en het geweldige gevoel wat je krijgt als je tegen een golf op knalt en er niet door om slaat, maar hem bedwongen hebt op een enorme plens water na! Van een half uurtje zon ben ik wel flink verbrand op mijn schouders, omdat ze toch niks gewend waren na drie zomervakanties met coschappen in plaats van vakantie. Ook heel snel ben ik weer verveld en zijn ze nu weer wit. Nog steeds pretty mzungu dus, helaas.. Ik zou afgelopen weekend eigenlijk ook nog op safari gaan naar Tchobe in Botswana, maar helaas kreeg ik het niet op tijd om voldoende geld te wisselen in dollars vanwege incapabele mensen in de Shoprite money market en omdat elk kantoor hier heel on-Nederlands aanvoelend om half vijf of vijf uur zijn deuren sloot. Oh well, ik zit hier toch nog ruim 2 maanden dus dat komt er vast wel weer eens van!

Met Kerstmis zijn we op eerste kerstdag gaan eten bij de kinderen in het weeshuis en in tegenstelling tot de rijkelijk gevulde tafels met allerlei gerechten in Nederland, bestond het voor ons uit een rijkelijk gevuld gerecht met pasta, rijst, aardappels en een tomaatachtig sausje, met ananas en een plakkie cake erbij. Simpel, maar lekker en een goeie bodem voor een avondje bier of anders, waar we 's avonds ook in een jacuzzi bij Russel, een vriend van de dames van genoten hebben. Tweede kerstdag zijn we nog de Zambezi op geweest naar een eilandje, waar nog wat aan wildlife te zien was (nijlpaarden en alpaca's). 's Avonds een drankje om het af te leren in de Fezbar.

Voor oud en nieuw gaan we naar een carnival in Zimbabwe, vertrekken we de 30e en komen ergens de 1e weer terug. Dat wordt het dus wel goed vieren en drinken op een nieuw jaar met hopelijk veel nieuwe kansen.Voor nu wens ik iedereen alvast het beste voor het nieuwe jaar en hopelijk ook een goeie avond om het in te luiden!

• 28 December 2013 - 19:15

Rita:

Heej Thom! Wat een regenbuitje al niet met het internet kan doen. Zo te lezen heb je het goed naar je zin. Weer raften op de Zambezi? Wij zagen afgelopen zondag hoe Jeremy Wade (van River Monsters) op zoek ging naar een monsterlijke vis in de Zambezi. Ik geloof dat het beest "vundu" heette. Was een soort meerval met hele grote tanden! Wij waren blij dat je het raften al achter de rug had. En nu ga je weer! O jee, weet je dat er ook krokodillen in de Zambezi zitten? Zeker niet bij Livingstone? Misschien heeft zo'n croc wil zin in een mooie witte mzungu! Niet zeuren ma, het komt wel goed... Nou, heel veel plezier met Oud en Nieuw, jij ook alvast de allerbeste wensen van ons. Groetjes Pa & Ma.

• 28 December 2013 - 19:37

Femke En Niels:

Hey mzungu!
    Haha, je hebt jullie ma al in de stress! Zo te zien heb je het naar he zin! Maar idd, das daar wel ff andere koek he! Ga je toch wel beseffen hoe rijk wij eigenlijk zijn! Leuk om te lezen dat je al zoveel gedaan hebt! Wel lekker confronterend daar allemaal zoals die man, en de nog;-) zwangere vrouwen. Je zal nog wel ergere dingen tegen gaan komen ben ik bang... leuk ook dat je in het weeshuis meegegeten hebt! Nou Thom, veel plezier nog, en jij ook een fijne jaarwisseling! Geniet er lekker van! Wij proosten er hier 1 op jou!

groetjes van ons!

• 28 December 2013 - 20:23

Corry:

Hoi Thom.
    Wat een verhaal je maakt daar heel wat mee. We vinden het knap dat je toch iedere keer weer zo'n mooi verhaal schrijft. Wat dat kleurtje betreft zal best wel goed komen om een beetje een bruin kleurtje te krijgen. Hopelijk zitten er geen gevaarlijke krokodillen in de river.
    Bij deze willen wij je ook een heel fijne oudejaarsavond wensen en natuurlijk de beste wensen voor 2014!! Ook wij nemen er dan een op jouw! Proost al zo vast!

Gr. Peter Rob en Corry

• 28 December 2013 - 20:39

Harriëtte:

Hee Thom,
    Leuk weer wat te lezen.Ik denk dat je blij mag zijn dat het af en toe wat regent om lekker af te kunnen koelen.
    Ja jongen de vrouwen hebben heel wat te lijden! Respect voor die dames!
    Daarop aansluitend: Even een nieuwtje van hier: Ninge Sweens heeft een zoontje, Euan ( joe-un uitgesproken). Geniet jij maar daar, want voor je het weet, zit je met vrouw en kinderen op de bank voor de tv haha.
    groetjes Jet

• 28 December 2013 - 21:29

Anniek:

Hoi Thom!

Leuk om weer wat te lezen! Het klinkt alsof je je goed vermaakt, en wat een ontzettend leuke plannen heb je voor oud en nieuw! Keep this spirit up!

Liefs,
    Anniek